Mikset tänä iltana mene Ylioppilasteatteriin? [off]

Miksi ihminen voi olla yhtä aikaa kaunis ja tuhoava? Miksi ihminen kykenee äärimmäisiin rakkaudellisiin tekoihin, mutta yhtä vahvasti yhtä äärimmäisiin raakalaismaisuuksiin? Mitä on valo? Mitä pimeys? Voiko olla olemassa suurta valoa ilman suurta pimeyttä? Miksi tämä dramaattinen kahtiajako ilmenee läpi historian ja kiinnostaa ihmisiä? Miten luoda tai kehittää rakentavaa energiaa ja elämää? Mitä on sodan merkitys? Mitä rakkaus? Mitä oli ja on Hitler? Mitä Napoleon? Entä Jeesus? Mitä on Suomi? Mitä sinä olet?

Mikset tänä iltana mene Ylioppilasteatteriin? -prosessi rakentui kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen jakson luomisvaiheessa teatteri kävi tieteen maailman kanssa vahvaa vuorovaikutteista prosessia ja teimme erilaisia luovia, avaavia rikastuttavia kokeiluja tyhjälle tabula rasalle. Ylioppilasteatterin foorumilla työryhmä kohtasi 10 tieteen ja taiteen maailman asiantuntijaa, joiden avauksien kautta työryhmä loi tutkimuksellista näyttämömateriaalia. Vierailijat kommentoivat ja edelleenkehittivät nähtyä materiaalia yhdessä työryhmän kanssa. Näiden syntyneiden muotojen, uusien avauksien ja tekojen pohjalta lähdimme kohti toista vaihetta, jossa teatteriesitys sai muotonsa. Ensimmäisen jakson poikkeuksellisen antoisien asiantuntijavierailujen lisäksi työryhmä kävi yhdessä muun muassa kuula-ammuntaradalla metsässä ja teki erilaisia ekskursioita luovan synnyttämisen hengessä. Kummatkin kuukauden mittaiset vaiheet olivat hyvin antoisia ja opettavaisia ja kasvattivat meitä näyttelijöinä, taitelijoina ja ennen kaikkea ihmisinä. 



Rakentamalla uutta ja luovaa voi ihminen löytää elämäänsä uudenlaisen sisällön, mikä kasvattaa paitsi häntä itseään, myös ihmisiä ja ympäristöä hänen lähellään. Toivottavasti esimerkkimme voi kannustaa meitä itseämme ja ihmisiä lähellämme yhä uusiin rakentaviin tekoihin elinympäristössämme, Suomessa, maailmassa, yliopistossa, työssä, taiteessa, kotona, ylioppilasteatterilaisina, ihmisinä, kaupan kassoina, amatööreinä, rakastajina, rakastelijoina, professionaaleina, sotilaina, sotamarsalkoina, urheilijoina, opiskelijoina, kansanedustajina, pellehermanneina, sankareina, isinä, äiteinä, lapsina, siskoina, veljinä, suomalaisina, maailman kansalaisina…



Produktion omat sivut
www.mixet.org

Ohjaus
Juhani Haukka
Lauri Tammi

Työryhmä
Anna Andersson (näyttelijä)
Vesa Heikkinen (taustaryhmä)
Sonja Kosunen (puvustus)
Tuomas Kokko (näyttelijä)
Tero Laaksonen (valot)
Jan Liesaho (taustaryhmä, lavastus)
Marjut Maristo (näyttelijä)
Jani Nikulainen (näyttelijä)
Lauri Mattila (näyttelijä)
Iida Rekonen (näyttelijä)
Kai Rintamaa (näyttelijä)
Sanna Rämö (näyttelijä)
Elli Salo (näyttelijä)

Luovat sessiot / vierailijat
historioitsija Kati Mustola,
historioitsija, sotakokemuksen ja trauman tutkija Ville Kivimäki,
filosofi Pekka Himanen,
kansallissosialistisen Saksan erikoisasiantuntija professori Eero Kuparinen, kehitysmaatutkimuksen assistentti
Lalli Metsola,
pappi / terapeutti Helena Castrén,
professori Juha Siltala,
näyttelijä Marc Gassot,
näyttelijä / ohjaaja Helena Ryti

Esitys on Ylioppilasteatterin off-produktio, joka on Ylioppilasteatterin taiteellisesta linjasta erillään oleva itsenäinen teos.

Esityksen ensi-ilta oli 30.4.2009.